Kontakta Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Bild för 'El- och energiprogrammet'

El- och energiprogrammet

Med framtidens teknik i fokus
3 Inriktningar:
  • Automation - skolförlagd
  • Dator- och kommunikationsteknik - skolförlagd
  • Elteknik - skolförlagd

El- och energiprogrammet på Dragonskolan är ett yrkesprogram som vänder sig till dig som vill arbeta med system för automatiserad produktion, datorer och kommunikation och elinstallationer.

Vill du arbeta fritt och självständigt och tycker att det är kul att lösa tekniska problem kommer du att trivas inom elteknik- eller IT-branschen. Det är ansvarsfulla och rörliga yrken med omväxlande arbetsuppgifter.

Du läser ett gemensamt första år och i årkurs 1 söker du den inriktning du vill fortsätta med. Vi strävar efter att tillgodose elevernas önskemål om inriktning på programmet. När det är fler sökande än organisationsplatser tillämpas meritvärdet från årskurs 9 som urvalsprincip.

År två och tre gör du praktik, så kallad arbetsplatsförslagt lärande (APL) vid något av de företag Dragonskolan samarbetar med.

Utbildningen leder till yrken som till exempel installationselektriker, industrielektriker och larmtekniker, eller olika yrken inom IT-branschen som nätverkstekniker, hemservicetekniker och elektronikproduktionstekniker.

På programmet har du även möjligheten att välja till grundläggande högskolebehörighet och efter avslutade studier är du behörig att söka utbildningar inom yrkeshögskolan. Du har dessutom möjlighet att bredda dig ytterligare genom att kombinera yrkesutbildningen med att läsa särskild behörighet. Kontakta din studie- och yrkesvägledare för mer information.

Behörighet, betyg och antagning

Gymnasieantagningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i Västerbottens län sköter antagningen till årskurs 1 för alla kommunala och fristående gymnasieskolor i länet. De har information om behörigheter, hur du räknar ut ditt meritvärde och hur ansökan går till. På deras webbplats finns även antagningsstatistik.

På inriktningen Automation får du utveckla du din förmåga att planera, installera och sätta automatiserade produktionssystem i drift. Du får lära dig underhållsarbete och felsökning i industriella anläggningar - och blir attraktiv på arbetsmarknaden efter gymnasiet!

På inriktningen dator- och kommunikationsteknik får du kunskaper i att yrkesmässigt installera, administrera, underhålla och reparera dator- och kommunikationssystem samt kunskaper om informationssäkerhet. Inriktningen utvecklar också din förmåga att arbeta med system för presentation av data, bild, ljud och interaktiva tekniker. Inriktningen kan leda till yrken som till exempel nätverkstekniker, teknisk säljare, supporttekniker och servicetekniker.

Inriktningen elteknik ger dig kunskaper i att installera, underhålla och reparera elanläggningar av olika slag. Sedan 2015 är Dragonskolan en ETG- partner. Det innebär att du genomför yrkesprov inom ETG-konceptet som kan ge dig möjlighet till ett yrkescertifikat i samband med en godkänd gymnasieexamen. Yrkescertifikatet ger dig möjlighet att söka arbete som elektriker utan att först gå ett lärlingsår.

Ämnen och poäng

• Engelska 5 100
  • Engelska 6 100
  • Historia 1a:1 50