Dragonskolan stöder Musikhjälpen 2018

Kontakta Dragonskolan

Dragonskolan

Besöksadress: Dragongatan 1, 903 22 Umeå

Vi på Dragonskolan hoppas kunna bidra till Musikhjälpen även i år. Stora som små bidrag gör skillnad! Årets tema, Alla har rätt att funka olika, syftar till att synliggöra människor med funktionsnedsättning då de är en av världens mest diskriminerade grupper.

På Sveriges Radios hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan man bland annat läsa att människor med funktionsnedsättning är en av världens mest diskriminerade grupper. Många fastnar i fattigdom, stängs ute och osynliggörs på grund av hinder och stigman. Med funktionsnedsättning är risken stor att drabbas hårdare av nöd och katastrof - och få hjälp sist. Med sämre tillgång till vård, stöd och utbildning är det svårt att skapa sig en framtid.

Att gå i skolan är avgörande för att komma ur fattigdom och utsatthet men forskning visar att personer med funktionsnedsättning har mycket sämre tillgång till utbildning.

För att samhället ska bli mer tillgängligt måste kunskapen öka hos allt ifrån vårdpersonal till lärare och lagstiftare, bland annat genom att människor med funktionsnedsättning inkluderas i samtalet. Dessutom behövs riktade insatser för att möta individuella behov. För ett barn med funktionsnedsättning kan tidig hjälp och stöd göra enorm skillnad för framtiden.

Alla har rätt att funka olika - din musik räddar liv!

Egen sparbössa

Dragonskolan har en egen digital sparbössa för att samla in pengar till Musikhjälpen. Det går bra att skänka pengar fram till 31 december. Välkomna med ert bidrag!

Via denna länk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan man skänka pengar samt, i realtid, se hur Dragonskolan ligger till med insamlingen.