Kontakta Överboda skola F-2

Överboda skola F-2

Besöksadress: Överboda 31

Om oss

Skolan består av förskoleklass och årskurs 1 och 2 samt fritidshem. Vi har ett samarbete mellan förskolan, skolan och fritidshemmet som alla finns i samma skolbyggnad. Samarbetet sker främst då det gäller öppning och stängning på fritids och förskola men vi har även vissa schemabrytande dagar tillsammans.

Vi väljer att jobba aktivt både i skolan och på fritidshemmet med den omgivande miljön för att på bästa sätt kunna utmana och stimulera lusten till lärande och möjligheten att själv skapa kunskap. Detta sker genom flitigt nyttjande av vår skolskog och vårt trädgårdsland. På idrotten och vid olika event används också byns samlingslokal Klippan där det finns en idrottssal.

Vi tycker det är viktigt att alla får känna sig sedda och vår målsättning är att finna tillfällen för samtal och reflektion tillsammans, stora som små. Dialog är ett av våra ledord.  Ett barn vill lära, växa och veta och ska tillåtas att göra det. Vi väljer att se eleverna som kompetenta. Vi vill lyssna på eleven och lyfta fram dess förmågor. Att lära med hela sin kropp genom estetiska lärprocesser i samspel med andra är viktigt i vår syn på kunskap.

Elever på vår skola har ett planerat skolspår från förskoleklass till årskurs 6. Det ger förutsättningar för en sammanhållen utbildningskvalitet och kontinuitet för eleven. Ett skolspår kan omfatta en eller flera skolor. Läs om vilket skolspår som erbjuds för elever på denna skola. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Elever hälsar godmorgon till läraren på väg in i klassrummet.
Senast uppdaterad: 18 januari 2024
Sidan publicerad av: Gabrielle Hultdin