Kontakta Växthuset

Besöksadress: Gösta Skoglundsväg 18

Introduktion

Föräldraaktiv introduktion

På Växthuset har vi föräldraaktiv introduktion. Det innebär att föräldern är med barnet under minst tre till sex hela dagar och har huvudansvaret för att ta hand om barnet och exempelvis leka, äta, byta blöja och lägga barnet vid vila. Barnet ska i lugn och ro prova på dagens rutiner och aktiviteter med sin förälder och genom det känna trygghet i verksamheten.

Under introduktionen ligger fokus på att introduceras i att "vara" på förskolan och inte i att "lämnas" av sin förälder. Introduktionsperioden är under två veckor.

Varför har vi valt denna metod?

•  Vi har upplevt att barnen snabbare blir trygga i gruppen och verksamheten då de är på förskolan hela dagar med sin förälder.
  • Barnet kan koncentrera sig på att lära känna förskolan, barnen och pedagogerna utan att behöva bli oroliga för att bli lämnade av sin förälder.
  • Föräldrarna får större insikt i verksamheten.
  • Pedagogerna får mer tid med föräldrarna.
Senast uppdaterad: 6 april 2023
Sidan publicerad av: Olivia Lindmark