Kontakta Slöjdaren

Slöjdaren

Besöksadress: Slöjdvägen 14

Förskolan Slöjdaren ligger i Sävar med närhet till skog och natur. Förskolan har en fantastisk gård med pulkabacke, gott om grönområden och skogsdungar. Den härliga gården med alla dessa olika delar ger näring åt fantasin och upptäckarlusten hos barnen.

Slöjdaren består av fyra hemvist som heter Pysslingen, Filuren, Knåparen och Kluringen. På Kluringen går 5-åringarna och 1–4-åringarna finns blandat på de resterande hemvisten.

Mer om hemvisten

Introduktionen

Introduktionen är en viktig tid. Under introduktionen ges det möjlighet för barnet/barnen och vårdnadshavare att skapa en trygg och god relation med perdagogerna på förskolan, samt bekanta sig med miljön. Vi vill att både barnet/barnen och vårdnadshavare ska känna sig trygga och det är av den anledningen vi inte vill stressa oss igenom introduktionen, utan brukar räkna med att den tar två veckor om barnet inte gått på förskola tidigare. Mer information angående inskolningen får du under ditt besök hos oss, ta kontakt med oss om ni har några frågor.

Våra hjärtan

På Slöjdaren strävar vi efter att utveckla barns förmåga till ansvarskänsla, förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra. Viktigt är även att visa respekt för allt levande och att ha omsorg om sin närmiljö. För att göra detta konkret och tydligt för barnen arbetar vi med våra tre hjärtan:

• Det röda hjärtat – Vara rädda om oss själva och varandra.
  • Det orangea hjärtat – Vara rädda om våra saker.
  • Det gröna hjärtat – Vara rädda om djur och natur.

Mer om Lärande för hållbar utveckling

Trygghet och lika värde

På förskolan Slöjdaren arbetar vi för att barnen ska känna sig trygga, sedda och betydelsefulla. Med en trygg grund kan vi utmana barnen och skapa en grund till livslånga lärandet.

Mer om trygghet och lika värde

Vår profil

Slöjdarens profil är Drama och Motorik. Genom drama och motorik vill vi att barnen utvecklas och utmanas till självständiga, fantasifulla problemlösare som med trygghet, glädje och empati leker sina liv.

Mer om Slöjdarens profil

Senast uppdaterad: 4 oktober 2023