Kontakta Laxen

Laxen

Besöksadress: Östra Strandgatan 50A 903 33 Umeå

Om oss

Förskolan Laxen Öst på stan är en förskola med en avdelning som ligger botten på ett hyreshus. Hit kan inte vårdnadshavare inte söka plats utan erbjuds tillfällig placering i avvaktan på att annan förskoleplats kan erbjudas. Verksamheten bedrivs från 8 januari till och med 30 juni 2024.

Då detta är en förskola som finns under en begränsad tid av året är åldern på barnen beroende på vilka barn som har behov av att börja. Vårt fokus är trygghet med ett lek- och språkstärkande arbetssätt utgår vi från barnens intressen och behov. Bland personalen finns såväl förskollärare som barnskötare som har erfarenhet av att arbeta på tillfälliga avdelningar.

Inre och yttre miljö

Inne på förskolan finns samlingsplatsen "Torget". Där finns böcker, spel och pussel samt utklädningskläder med en spegel. Inne i ateljén får barnen måla, rita och limma. För bygg- och konstruktionslekar har vi ett tredje rum.

Förskolan har en egen liten gård med staket. Vi har även möjligheten att använda närliggande parker och andra ytor.

Introduktion för en lugn och trygg start

När barnet fått plats på förskolan Laxen skickar vi ett brev med praktisk information kring introduktionens innehåll och upplägg. Vi bjuder också in till ett digitalt föräldramötet där ni pratar om introduktion och ni har möjlighet att ställa frågor. Introduktionsperioden kan variera individuellt men som vårdnadshavare kan man räkna med cirka två veckor.

Vårt mål med introduktionsperioden är att barn och vårdnadshavare ska få en lugn och trygg start med personal, barngrupp och miljön. Tiden brukar vara 1,5 timme per dag där du som vårdnadshavare är med de första dagarna och så småningom lämnar barnet kortare stunder. Tiderna utökas i slutet av perioden. Ofta är det flera barn som gruppinskolas samtidigt.

Hur lång tid introduktionsperioden tar kan variera beroende på barnets erfarenheter sen tidigare. Tänk på att barnet kan insjukna under perioden vilket gör att det kan ta längre tid. När introduktionen är klar bör man ha i åtanke att barnet befinner sig i en ny miljö med många barn och vuxna. Det är viktigt att vi har en öppen dialog där vi alltid har barnets bästa som utgångspunkt.

Vårdnadshavare är barnets trygghet. Pedagogerna fokuserar på att bygga upp en relation till barnet och inbjuder till olika aktiviteter. Vi pratar gärna med er vårdnadshavare före och efter introdukionsperioden.

Vi vill att ni märker ert barns kläder och skor (nappar, gossefilt m.m). Ta med extra kläder och kläder efter väder. Barn blir lätt blöta och kladdiga, då vill vi kunna byta på dem.

På förskolan bör det alltid finnas extra kläder

2 par långärmade tröjor

2 par t-shirts

2 par långbyxor

2 par kalsonger/trosor (om de ej har blöjor)

2 par sockar

Övrig utrustning

Regnbyxor, regnjacka, regnvantar (gärna fodrade), sydväst

Gummistövlar

Höstjacka som är vind- och vattentät

Överdragsbyxor i ett slitstarkare tyg

Minst två par tumvantar

Fleecetröja och fleecebyxor (eller andra tjockare varianter)

Tjocksockar

Mössa, en varmare och en tunnare

Till vintern en rymlig overall eller täckjacka och byxa

Halskrage/halsduk

All personal som jobbar inom förskolan omfattas av sekretesslagen och har tystnadsplikt. Vi omfattas också av socialtjänstlagen och har anmälningsplikt vid misstanke att barn far illa. Berätta gärna för oss när det har hänt något särskilt hemma. Detta kan påverka ditt barn och vi har då lättare att förstå vad det kan bero på samt ge ert barn ett bättre bemötande.

Senast uppdaterad: 7 december 2023
Sidan publicerad av: Catarina Brändström