Kontakta Dungen

Dungen

Besöksadress: Trollskogsvägen 1B

Om oss

Förskolan Dungen är en förskola med två avdelningar i hjärtat av stadsdelen Sofiehem med närhet till både universitet och sjukhus. På de åldersblandade avdelningarna Humlan och Myran går barn i åldrarna 1–5 år. Under ht-23 blev vår förskola totalrenoverad så vi har fina, nya lokaler med stora ytor och två fantastiska ateljéer. Tillsamman med vår fina gård skapar detta stora möjligheter för barnen att utforska och undersöka och utveckla sin rörelseförmåga.

Vår Verksamhet

Vårt mål är att verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik för barnen, där de utmanas utifrån sina förutsättningar. Vi vill ge de bästa förutsättningarna för att alla barn ska kunna utveckla alla sina färdigheter och stärka tilltron till sin egen förmåga.

Verksamheten utformas så att barnen ges inflytande över sin vardag. De uppmuntras själva göra aktiva val över vilka aktiviteter de vill ägna sig åt under delar av dagen. Genom att vi delar in barnen i mindre grupper utifrån behov och intressen får de tillgång till att i lugn och ro utforska och undersöka. Att de känner sig trygga och trivs tillsammans är en viktig del i vår verksamhet.

Introduktion

Att börja förskolan är för vissa som att kliva in i en ny och spännande värld, andra har redan erfarenheten av vad det innebär. Vårt mål med introduktionen är att barnet ska känna trygghet och att ni som vårdnadshavare ska få inblick i verksamheten. Vi tillämpar en föräldraaktiv introduktion. Det innebär att ni som vårdnadshavare är med under stora delar av introduktionen. Vanligtvis sträcker sig introduktionen över två veckor, men utifrån barnets behov kan tiden variera. Inledningsvis är ni kortare stunder på förskolan för att sedan utöka. Från början är du som vårdnadshavare med hela tiden, men allt eftersom får du gå ifrån längre och längre stunder.

Senast uppdaterad: 25 januari 2024
Sidan publicerad av: Elin Sundelin