• Translate
  • Lyssna
  • Skriv ut
  • Anpassa
  • A-Ö
  • Webbkarta
Anpassa/Språk
  • Translate
  • Lyssna
  • Skriv ut
  • Anpassa
  • A-Ö
  • Webbkarta



Välkommen till förskolan Eriksdal!

Barnen ska känna trygghet, glädje och nyfikenhet.

På förskolan Eriksdal utgår vi ifrån barnens intressen och strävar efter att barnen ska känna trygghet, glädje och nyfikenhet. Förskolan ligger mitt i Hörnefors samhälle vilket medför att vi har nära till allt, t.ex. skogen, ån, lekparker, resecentrum, badhus och bibliotek. Vi går ofta på små utflykter och utforskar vår närmiljö.

Vår förskola består av fyra avdelningar: Solen, Månen, Stjärnan och Planeten.

Avdelningarna är utformade med material utifrån barnens åldrar och som lockar till utforskande och lek. När vi planerar och genomför våra aktiviteter så utgår vi från läroplanen, barnens nyfikenhet och intressen. Vi observerar barnen och för en ständig dialog med dem för att driva våra projekt och aktiviteter framåt. Samspelet och delaktigheten är viktigt.

Vårt arbete och vår vision

Eriksdal ​är en förskola som strävar efter att ständigt höja kvaliteten på verksamheten och öka kompetensen hos pedagogerna. Detta gör vi bl.a. genom att delta i olika kurser och seminarier, gör studiebesök på andra förskolor samt utvärderar föräldraenkäter.

Vi på Eriksdal låter oss inspireras av Reggio Emilia i vårt arbetssätt. Vår pedagogiska tanke är att miljön ska vara lockande, lättillgänglig och talande. Vi anser att barn föds med en inneboende kraft och vilja att utforska sin omvärld och vi vill ge dem möjlighet att få uttrycka sig på många olika sätt, tex. genom  bilder, ord, dans, matematik, teater, lera, musik ...


Trygghet

Det är viktigt att skapa en stabil grund i våra barngrupper, barnen ska känna sig trygga både med varandra och med pedagogerna. Avdelningar har ett gott samarbete mellan varandra som gör att barnen känner sig välkomna att leka och delta i verksamheten oavsett vilken avdelning de är på.

En vecka varje höst och vår har vi ”Tillsammansvecka”, då barnen från alla avdelningar får jobba tillsammans i olika projekt. Vi har även tillfällen när våra 4-5 åringar får träffa barn i samma åldrar från de andra förskolorna i samhället.

Lärande

Med ett lekinriktat arbetssätt strävar pedagogerna efter att ge barnen goda färdigheter i samspelet med varandra, genom att finnas nära till hands och vägleda. Vi fångar upp barnens intressen, tankar och idéer och utgår från dessa när vi planerar den pedagogiska verksamheten. Stor vikt läggs på språk, naturvetenskap, matematik, samarbete och delaktighet. Omsorg och lärande går hand i hand. Vi vill ge barnen en bra start inför skolan och livet.

Vårt mål är ge alla barn grunden till att bli empatiska individer med god självkänsla.

Innemiljö

Rummen inbjuder till både aktivitet och vila. Vi tycker att miljön ska vara tillgänglig, lockande och väcka lust till lek och utforskande. Vi skapar många små mötesplatser för att främja samspel och kommunikation. Vi pedagoger är närvarande och stöttande i barnens lek och aktivitet. Vi är goda förebilder som sprider ett lugn och en trygghet så att alla barn ska kunna trivas

Utemiljön

Förskolan har en stor och fin utemiljö med varierat innehåll som tex. gungor, sandlåda, kälkbacke, små lekstugor m.m. som lockar till spännande lekar för barnen.

Föräldrar har varit delaktiga i att utveckla skolgården ytterligare. Vi har tillsammans skapat bla. motorikbanor, utebygg och små kojor.

Vi besöker också sagoskogen eller någon av de närliggande lekparkerna regelbundet. 

Certifiering

Eriksdal har fått Skolverkets utmärkelse ”Skola för hållbar utveckling”. I detta arbete lär sig barnen bl.a. att vara rädda om varandra, djur, natur och våra saker. Ett roligt arbete är när barnen först får samla in naturmaterial och återbruksmaterial för att sedan pyssla och skapa utifrån egna idéer och intresse.

Vi har även riktade temadagar under läsåret som t.ex. ”Skräpplockardag” då vi plockar ihop skräp som är slängt i naturen. Barnen får lära sig att återvinna både mat och skräp.

Barnens utveckling

Vi vill ge alla barn grunden till att bli empatiska individer med god självkänsla. Vi arbetar aktivt för att alla barn ska utveckla sin identitet, självständighet och tillit till sin egen förmåga. Detta gör vi bl.a. genom materialet Hjärtestunder där barnen bl.a. får träna på förståelse för sina och andras olika känslor. Under de år barnen är hos oss ska de utifrån ålder och mognad träna på att reflektera över sitt eget handlande.  Detta arbetar vi pedagoger med genom samtal, övningar och att vi bl.a. ställer följande frågor vid konflikter:

  • Vad har hänt?
  • Hur kände du?
  • Hur tänkte du?
  • Kunde du ha gjort på något annat sätt?


Inskolning

Inskolningen på förskolan är en viktig period till att lära känna alla nya barn, föräldrar och personal.

Vi har en föräldraaktiv inskolning vilket innebär att ni som förälder är med ert barn i verksamheten under tre dagar, då ni har huvudansvaret och är aktiva (leker, läser, hjälper ert barn med mat och hygien, etc.) Tider för dessa dagar är 9-14. Under följande två dagar är barnen själva på förskolan men ni föräldrar ska vara tillgängliga och kunna komma till förskolan om det behövs. Vi rekomenderar sedan att barnet har kortare dagar den nästkommande veckan.

Fördelen med denna form av inskolning är att ni som förälder verkligen får tid och möjlighet att berätta för personalen om hur ert barn fungerar i olika situationer, Barnet får också möjlighet att upptäcka förskolan i sin egen takt med tryggheten som ni föräldrar ger.

Kvalitetssammanställning


Varje år utvärderar vi vårt arbete för att säkerställa kvaliten på verksamheten samt utveckla den.

Utverderingen sker på varje avdelning, på förskolan i stort, genom barnintervjuer och föräldraenkäten.

Ni kan läsa vår senaste kvalitetssammanställning här.PDF